Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Podzielmy się kosztami

2017-02-28 00:00

W czwartek, 23 lutego 2017 r., w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego odbyło się kolejne spotkanie dotyczące omówienia propozycji współfinansowania funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Dyskusja dotyczyła linii 353 (zasięg maksymalny do Gniezna) oraz 272 (zasięg maksymalny do Jarocina).

W spotkaniu udział wzięli, oprócz przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego i dyrektora Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań, przedstawiciele samorządów powiatowych, miejskich i gminnych z Poznania, Swarzędza, Pobiedzisk, Łubowa, Gniezna, Kórnika, Nowego Miasta, Środy Wielkopolskiej i Jarocina.

Wojciech Jankowiak - wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego przedstawił obecnie obowiązujące zasady finansowania połączeń na terenie Metropolii Poznań. Poinformował, że w związku z planami zwiększenia częstotliwości poruszania się pociągów kursujących w ramach programu Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) samorząd województwa nie będzie w stanie samodzielnie sfinansować projektu. Marszałek Jankowiak poinformował, że na kilku liniach ilość połączeń jest już zbliżona do zakładanej w projekcie PKM. I tak w kierunku Gniezna kursują dziennie 27 par pociągów, natomiast w kierunku Jarocina 21 par.

- Jeśli nie pojawi się dofinansowanie ze strony samorządów - nie będzie możliwości zwiększenia liczby kursów - mówił marszałek.

Aby PKM funkcjonowała w pełnym zakresie trzeba dodatkowo zakupić ok. 10 szynobusów, co będzie kosztowało ok. 250 mln. zł. Zakup częściowo (85 proc.) można sfinansować ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Potrzeba będzie jednak 15 proc. na wkład własny.

- Samorząd województwa może wyłożyć te pieniądze, ale samorządy uczestniczące w projekcie musiałyby je zwrócić - mówił marszałek.

Zasady kolei metropolitalnej przypomniał Maciej Musiał - dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Dyrektor przedstawił też ofertę rozwoju dla obydwu linii kolejowych i zaprezentował szczegóły wyliczania kosztów oraz propozycję ich podziału w następujących proporcjach:

  • samorząd województwa - 40%
  • samorządy powiatów - 20%
  • samorządy gmin - 40%.

Uczestniczący w spotkaniu przedstawiciele samorządów z rezerwą przyjęli propozycję projektu podziału kosztów. Ostateczna decyzja ma zostać podjęta do końca kwietnia.

- Jeśli nie dojdzie do opracowania ustaleń rozliczenia funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej i ich akceptacji przez wszystkie strony, nowych połączeń nie będzie - zapowiedział marszałek Wojciech Jankowiak.

Wcześniej odbyły się już dwa spotkania z przedstawicielami samorządów gmin i powiatów, przez które przebiegają linie kolejowe nr 356 (do Wągrowca) oraz nr 3 (do Nowego Tomyśla i do Wrześni). Wkrótce odbędą się spotkania z pozostałymi samorządami, przez które przebiegają kolejne linie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.