Kolejne umowy podpisane, PKM tuż, tuż

10 czerwca po raz pierwszy na torach pojawią się pociągi kursujące w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.W poniedziałek, 7 maja zostały podpisane kolejne umowy o udzielenie pomocy finansowej Województwu Wielkopolskiemu na realizację zadania pn. "Wzmocnienie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze oddziaływania Aglomeracji Poznańskiej poprzez zwiększenie liczby połączeń kolejowych - dofinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)". W imieniu Woj. Wielkopolskiego umowę podpisał wicemarszałek W. Jankowiak, z drugiej strony dokumenty podpisali przedstawiciele samorządów położonych wzdłuż 4 pierwszych linii Poznańskiego Węzła Kolejowego, na których rozpocznie funkcjonowanie PKM: Pow. Średzkiego, Pow. Jarocińskiego, Kórnika, Krzykosów, Jarocina, Murowanej Gośliny, Wągrowca, Pow. Nowotomyskiego, Dopiewa, Opalenicy, Nowego Tomyśla, Pow. Grodziskiego, Stęszewa i Lubonia.

Kolejne umowy podpisane
Kolejne umowy podpisane

- Możemy powiedzieć, że idea PKM się urzeczywistniła. Oprócz jednego samorządu, którego przedstawiciela ze względów technicznych tutaj nie ma, dzisiaj skompletujemy podpisy samorządowców pod umowami, które pozwolą na uruchomienie 10.06. połączeń w ramach PKM - mówił W. Jankowiak.
10.06. uruchomione zostaną połączenia na 4 liniach kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego: Poznań Gł. - Grodzisk Wielkopolski, Poznań Gł. - Wągrowiec, Poznań Gł. - Nowy Tomyśl, Poznań Gł. - Jarocin.
- Cieszę się, że udało nam się, wspólnie z burmistrzami, wójtami i starostami dojść do porozumienia - powiedział J. Jaśkowiak - Do tej pory wielu kierowców uważało, że nie ma alternatywy dla samochodu jeśli chodzi o przemieszczanie się po Wielkopolsce. Okazuje się jednak, że alternatywa jest. W interesie poznaniaków, ale też mieszkańców całej metropolii jest sprawnie działający transport publiczny i taki transport w postaci PKM właśnie organizujemy.
Poniedziałkowe zawarcie umów to konsekwencja podpisanych w grudniu porozumień pomiędzy Woj. Wielkopolskim, Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim, Stowarzyszeniem MP oraz gminami i powiatami położonymi wzdłuż 4 linii kolejowych.
- Takie jak ten, to momenty w których pokazujemy, że należy działać wspólnie, bo wtedy można osiągać naprawdę wielkie cele. Takim momentem było też podjęcie decyzji o powołaniu do życia Stowarzyszenia MP. Wiele osób dziwiło się, pytało po co nam Stowarzyszenie. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje, że nasze działania sprzed dziesięciu, jedenastu lat dają efekty w postaci wprowadzenia w życie projektów podnoszących standardy życia mieszkańców szeroko pojętej metropolii - zauważył J. Grabkowski.
PKM to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych oparty na zasadzie solidaryzmu wszystkich samorządów współuczestniczacych w projekcie, współfinansowany przez Marszałka Woj. Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Pow. Poznański oraz położone - wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego - gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej, o częstotliwości kursowania pociągów w godzinach szczytu co 30 minut, zapewniający pasażerom odpowiedni komfort podróżowania.
PKM obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe PKM: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Wrześnię, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły.
Rolę organizatora projektu pełni Marszałek Woj. Wielkopolskiego, a zrealizuje go spółka Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Natomiast funkcję koordynatora działań informacyjno-promocyjnych PKM pełni Stowarzyszenie MP.
Uruchomienie PKM następować będzie etapami, od poł. 2018 r. Zakończenie projektu przewidziane jest na 2021 r. i uzależnione jest od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK SA.
Podpisanie umów zainicjuje pierwszy etap. W drugim, który przypadać będzie na lata 2019-2021, zakłada się sukcesywne włączanie do systemu kolejnych połączeń na zmodernizowanych liniach kolejowych w następującej kolejności: do Rogoźna (przełom 2019 i 2020), Wrześni (2020), Kościana (2020), Szamotuł (2021) i Gniezna (2021).
Współfinansowanie przedsięwzięcia oparte będzie na zasadzie solidaryzmu -  solidarnego udziału wszystkich samorządów położonych wzdłuż danej linii kolejowej w udzielaniu wsparcia finansowego Samorządowi Woj. Wielkopolskiego. Udział Samorządu Woj. Wielkopolskiego w tym projekcie kształtować się będzie na poziomie 40% kosztów dodatkowych połączeń, powiatów położonych wzdłuż poszczególnych linii kolejowych - na poziomie 20% i położonych wzdłuż tych linii gmin - na poziomie 40%.